REBUS-prosjektet

For english version, please scroll down

 

”kan jeg skrive at jeg er forelsket i lærer’n?” ungdomsskoleelev på spørsmål om hva han synes er bra på skolen.

 

Stikkord: skoleelever, skolebygningen, skolens uteomåde, hærverksforebygging, medvirkning elever/voksne fra ulike profesjoner.

REBUS står for reisen til en bedre skole og er et treårig samarbeidsprosjekt (2010-2013) innenfor det såkalte KASK-området. (Kattegat/Skagerrak). Prosjektet er medfinansiert av EU. Åtte skoler og fire barnehaver/førskoler er med i REBUS. Form&Arkitektur Kari Bjørka Hodneland var initiativtager til det norske delen av prosjektet, og er engasjert som rådgiver for den norske prosjekteieren, Undervisningsbygg Oslo KF.

rebus forside redigert

Oslo-skolene Trosterud, Haugerud, Øraker og Hellerud – til sammen ca 250 elever – er med i REBUS. Hodneland har ansvaret for arbeidet i skolene, inkludert opprettelse og ledelse av samtlige styringsgrupper. Hun er også medlem av kjernegruppen i prosjektets metodegruppe som har ansvar for å utforme en felles nordisk guideline for gjennomføring av REBUS-relaterte prosjekter. Hodneland er dessuten medlem av Pilotprosjektgruppen og av den såkalte ”KASK-gruppen”.

For mer informasjon om REBUS-prosjektet, se www.rebussite.eu

***

REBUS

REBUS, Trip to a Better School Environment (2010-2012).

How can children and young people possibly help to shape their pre-school and school environment? How can children and adults be involved together? As part of an EU project architects and property managers from Denmark, Sweden and Norway worked together for three years. The main aim of the REBUS project was to develop a model in which the key areas are participation and the built environment. The model, carrying the same name as the project, is structured as a set of guidelines and comprises four phases. The REBUS model links the details of the built environment to the educational aspect of the operation.

In a tender competition Form&Arkitektur AS won the position as supervisor for the Norwegian part of REBUS chaired by the Municipal Undertaking for Educational Buildings and Property in Oslo (Undervisningsbygg Oslo KF).

For further reading, please see the website  www.rebussite.eu and the online publication REBUS – Trip to a better school environment