11.mars skal over 1000 elever fra Oslo som driver Ungdomsbedrift eller Elevbedrift samles på den årlige Entreprenørskapsmesen.
Som du ser på menyen ”Om Kari Bjørka Hodneland”, her på Form&Arkitekturs hjemmeside er jeg som daglig leder så heldig å få være med både som jurymedlem på Entreprenørskapsmessen på Lillestrøm, og som veileder på ”Venture Cafe” i regi av Ungt Entreprenørskap, Oslo
Hva er egentlig Ungt Entreprenørskap? Hva driver de med?
En rekke aktører, både private og offentlige, var i 1997 initiativtagere til UE, og følgende nasjonale aktører bidro til etableringen: Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, Utdannings- og forskningsdepartementet, Statens Nærings- og Distriktsutviklingsfond, Kommunal- og regionaldepartementet, Nærings- og handelsdepartementet[1], Næringslivets Hovedorganisasjon, Sparebankforeningen i Norge, Brønnøysundregistrene og Skattedirektoratet.
Ungdomsbedrift (ub), som altså er der jeg bidrar, er en pedagogisk metode for bedriftsetablering innenfor trygge rammer, primært i videregående skole. Gjennom et skoleår skal elevene etablere, drive og avvikle ungdomsbedriften med lærere som veiledere og en mentor fra lokalt næringsliv. Elevene arbeider ut fra en reell idé og realiserer denne gjennom produksjon, markedsføring og salg. Et flott eksempel er Dry-Pal ub fra Foss vgs.
Overskuddet bedriften gir, er det elevene selv som bestemmer over. En ungdomsbedrift registreres i Brønnøysundregisteret via Ungt Entreprenørskap som en juridisk enhet. Ungdomsbedrift skal stimulere til bruk av kreative prosesser, samarbeid og gruppedynamikk, trening i organisering og arbeidsfordeling, evne til å kommunisere, trening i problemløsning, mot og vilje til å lære gjennom å prøve og feile og å kunne nyttiggjøre seg veiledning. Videre skal ub stimulere bevissthet om informasjonsinnhenting, bevisstgjøring om ulike presentasjonsteknikker, og å ta ansvar. Sist, men ikke minst, ub skal stimulere til selvtillit og trygghet og til å stole på egne avgjørelser.
For å øke kvaliteten på tilbudet til elevene og studentene, vil UE bidra til å styrke entreprenørskapskompetansen hos lærere, forelesere og skoleledere.
Årsmeldingen for 2014, UE, Oslo, viser at antall elever i Ungdomsbedrift har økt med 11% fra 2013 til 2014. Hipp hurra – det er flott!
Bedriftsprogrammene Elevbedrift, Ungdomsbedrift og Studentbedrift gir best samlet læringseffekt, og skal prioriteres videre. Programmene skal revideres for å være i tråd med nye læreplankrav, samt sikre høy kvalitet på innhold og gjennomføring.
Entreprenørskap dreier seg om å se, utnytte og videreutvikle de muligheter som åpner seg. Det dreier seg altså om i stor grad å skape muligheter gjennom å kombinere ulike ressurser på nye måter. I den senere tid har også begrepet blitt brukt på aktører som bidrar til å skape sosiale muligheter gjennom endring – sosialt entreprenørskap
[1] navn på departementer kan avvike fra dagens